Plan roczny pracy Przedszkola nr 4 w Bydgoszczy na rok szkolny 2017/2018
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. z póź. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 w sprawie nadzoru pedagogicznego
- statut przedszkola.
Plan opracowany został w oparciu o:
- wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny,
- diagnozę potrzeb i zainteresowań,
- oczekiwania rodziców wobec przedszkola,
- treści zawarte w przyjętej koncepcji pracy przedszkola,
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,
- treści podstawy programowej.
Cele do zrealizowania stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka w celu przygotowania do dalszego etapu edukacji
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola zatwierdzony uchwałą rady pedagogicznej
Spis treści zawartych w planie
- Obszary działalności przedszkola
- Kalendarz organizacji pracy przedszkola
- Zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji
- Harmonogram imprez przedszkolnych
- Plan współpracy z rodzicami
- Plan współpracy ze szkołą podstawową
- Harmonogram wycieczek
- Harmonogram konkursów
- Realizowane innowacje i projekty edukacyjne
- Obszary działalności przedszkola
Zakres planowanych działań | Formy i sposoby realizacji działań | Zadania dla nauczycieli | Termin realizacji |
Organizowanie procesu edukacyjnego, wspomagającego rozwój dziecka np. w zakresie: · poznawania i rozumienia siebie oraz świata przez dziecko, · nabywania umiejętności poprzez działanie, · odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej, · budowania systemu wartości |
1. Organizowanie i prowadzenie działań wynikających z założeń podstawy programowej oraz realizowanych programów wychowania przedszkolnego |
1. Przygotowanie materiałów dydaktycznych do realizacji planowanych działań. 2. Analiza metod pracy pod kątem wspomagania rozwoju dziecka i jego potrzeb edukacyjnych. 3. Inicjowanie zespołowych i samodzielnych zabaw oraz działań twórczych. 4. Organizowanie wycieczek. 5. Organizowanie imprez, konkursów, uroczystości i wystaw przedszkolnych. 6. Dostarczanie różnych źródeł inspiracji do rozwijania aktywności. 7. Organizowanie przestrzeni edukacyjnej sprzyjającej wspomaganiu rozwoju. 8. Realizacja rocznego planu współpracy z rodzicami, środowiskiem lokalnym oraz ze szkołą |
Cały rok szkolny |
Prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka |
1. Diagnozowanie i analizowanie osiągnięć dzieci we wszystkich sferach rozwoju. 2. Analizowanie nabytych umiejętności dziecka, samodzielności oraz podejmowanej aktywności na rzecz własnego rozwoju. 3. Formułowanie wniosków z diagnozy i analizy. 4. Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie |
1. Prowadzenie arkuszy diagnostycznych zgodnie z ustaleniami RP. 2. Opracowanie planów indywidualnej i grupowej pracy z dzieckiem. 3. Informowanie rodziców o postępach rozwojowych wychowanków oraz o zauważonych problemach |
Cały rok szkolny |
Organizowanie opieki nad dziećmi |
1. Planowanie działań wychowawczych mających na celu eliminowanie sytuacji stanowiących zagrożenie dla dziecka. 2. Wzmacnianie właściwych zachowań poprzez opracowany system nagród i kar |
1. Przestrzeganie i realizowanie zasad wdrożonego programu wychowawczego w przedszkolu. 2. Przestrzeganie przez nauczycieli procedury bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu. 3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi procedurami. 4. Przestrzeganie przez rodziców procedur przyprowadzania i odbierania dziecka |
Cały rok szkolny |
- Kalendarz organizacji pracy przedszkola w roku szkolnym 2017/2018
Przedszkole Nr 4 w Bydgoszczy funkcjonuje cały rok szkolny, który rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy 31 sierpnia następnego roku. W okresie szkolnych przerw przedświątecznych, ferii zimowych i wiosennych przedszkole funkcjonuje bez przerw.
Wyjątek stanowią dni ustawowo wolne od pracy:
- Wszystkich Świętych – 1 listopada
- Narodowe Święto Niepodległości – 11 listopada
- Boże Narodzenie – 25–26 grudnia
- Nowy Rok – 1 stycznia
- Trzech Króli – 6 stycznia
- Poniedziałek Wielkanocny
- Święto Pracy – 1 maja
- Święto Konstytucji Trzeciego Maja
- Boże Ciało
Kalendarz roku szkolnego:
1. | Rozpoczęcie roku szkolnego | 1.09.2017 |
2. | Zimowa przerwa świąteczna w szkole | 23-31.12.2017 |
3. | Ferie zimowe w szkole | 12 – 25.02.2018 |
4. | Wiosenna przerwa świąteczna w szkole | 29.03.-03.04.2018 |
5. | Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych | 22.06.2018 |
7. | Ferie letnie | 23.06. – 31.08.2018 |
8. | Wakacyjny dyżur przedszkola | Sierpień 2018 |
- Zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w placówce:
Program wychowania przedszkolnego – Od zabawy do nauki
Program edukacji przedszkolnej – Nasze przedszkole
Program nauczania religii dla przedszkola – W radości dzieci bożych
Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu
- Harmonogram imprez przedszkolnych
RODZAJ UROCZYSTOŚCI | TERMIN REALIZACJI | NAUCZYCIELE ODPOWIEDZIALNI |
Dzień Przedszkolaka | Wrzesień 2017 | wychowawczynie grup |
Bezpieczny przedszkolak | Wrzesień 2017 | wychowawczynie grup |
Dzień chłopca | 30 września 2017 | wychowawczynie grup |
Pasowanie na przedszkolaka. | Październik 2017 | Pani W. Walendowska |
Dzień Wszystkich Świętych | 30 października 2017 | Pani D. Mucha |
Dzień Niepodległości | 10 listopada 2017 | Pani D. Mucha |
Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia | 25 listopada 2017 | wychowawczynie grup |
Andrzejkowe wróżby | 30 listopada 2017 | wychowawczynie grup |
Mikołajki–wszystkie dzieci Mikołaja kochają, wszystkie dzieci na niego czekają | 6 grudnia 2017 | wychowawczynie grup z radą rodziców |
Kiermasz bożonarodzeniowy | 18-22 grudnia 2017 | wychowawczynie grup |
Jasełka – wspólne kolędowanie | grudzień 2017 | Pani D. Mucha |
Dzień Babci i Dziadka | 22 stycznia 2018 | wychowawczynie grup |
Bal Karnawałowy | styczeń/luty 2018 | wychowawczynie grup |
Święto dziewczynek | 8 marca 2018 | wychowawczynie grup |
Przywitanie wiosny | 20 marca 2018 | wychowawczynie grup |
Kiermasz wielkanocny | 26-30 marca 2018 | wychowawczynie grup |
Światowy Dzień Zdrowia – tydzień promowania zdrowia | 3-7 kwietnia 2018 | Pani W.Walendowska, wychowawczynie grup |
Dzień Ziemi | 22 kwietnia 2018 | wychowawczynie grup |
Dzień książki | 23 kwietnia 2018 | wychowawczynie grup |
Tydzień dobrych uczynków | 21-25 maja 2018 | wychowawczynie grup |
Dzień Matki/ Dzień Rodziny | 25 maja 2018 | wychowawczynie grup |
Dzień Dziecka/ Festyn rekreacyjny | 29 maja 2018 | wychowawczynie grup |
Dzisiaj przedszkolaki, jutro już pierwszak i– uroczyste pożegnanie przedszkola | czerwiec 2018 | Pani J.Kaczyńska, Pani M.Tymczak |
Promocja przedszkola- zajęcia otwarte | maj–czerwiec 2018 | wychowawczynie grup |
Zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci i ich rodziców – Nikt w przedszkolu się nie nudzi | sierpień 2018 | wychowawczynie grup |
- Plan współpracy z rodzicami (opracowany na podstawie szczegółowych planów grupowych)
Zadania | Formy realizacji | Termin i osoby odpowiedzialne |
Planowanie rozwoju przedszkola |
· zawarcie kontraktu wzajemnych oczekiwań, · kwestionariusz współpracy z rodzicami, · przedstawienie koncepcji pracy przedszkola, · zapoznanie ze statutem, · procedury bezpieczeństwa pobytu dziecka w przedszkolu, · umowa z rodzicami za godziny pobytu dziecka w przedszkolu, · bieżące informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych, · zamieszczanie bieżących informacji dla rodziców na tablicy ogłoszeń |
wrzesień, dyrektor, nauczycielki grup |
Wspomaganie rozwoju dziecka, integracja oddziaływań między nauczycielkami |
· zapoznanie rodziców z podstawą programową – omówienie poszczególnych obszarów edukacyjnych, · wykaz programów wychowania przedszkolnego oraz programów wspierających zatwierdzonych do realizacji w roku szkolnym 2017/2018, · praca indywidualna i zespołowa z dziećmi wymagającymi wsparcia – omówienie założeń prowadzonej pracy indywidualnej i grupowej – wyrównawczej, · zebrania z rodzicami, indywidualne rozmowy (wg potrzeb, w wyznaczonym terminie), · organizacja zajęć otwartych, warsztatów (organizowane w grupach wiekowych), informowanie i zapraszanie rodziców w ciągu całego roku szkolnego, · udział rodziców w wycieczkach – w ciągu roku szkolnego, · pomoc rodziców w organizowaniu imprez, uroczystości, · włączanie rodziców do udziału w konkursach organizowanych dla dzieci i rodziców, · informacja o gotowości do nauki w szkole (indywidualne rozmowy z rodzicami dzieci sześcioletnich), · prezentacja ważnych informacji na tablicy dla rodziców, · włączanie rodziców w bogacenie bazy materialnej grupy, przedszkola (dostarczanie potrzebnych do zajęć materiałów, przyborów, kserowanie, okresowe wzbogacanie kącika przyrody, zabaw dzieci w różne akcesoria) |
cały rok szkolny, nauczycielki grup |
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci |
· omówienie założeń pomocy psychologiczno-pedagogicznej (terapia logopedyczna, pomoc udzielana w trakcie bieżącej pracy), przekazanie informacji rodzicom, · informowanie rodziców o postępach dziecka, kontynuacja pracy z dzieckiem w domu zgodnie z zaleceniami nauczyciela, · wygłaszanie referatów na spotkaniach z rodzicami dotyczących problemów dzieci (organizowanych wg potrzeb rodziców, nauczycieli), · współpraca ze specjalistami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Bydgoszczy, · wyłonienie dzieci do terapii logopedycznej, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, stały kontakt nauczycielek grupy ze specjalistami (wspólne konsultacje, przekazywanie informacji |
cały rok szkolny, nauczycielki grup, nauczyciele, specjaliści (logopeda) |
Kształtowanie świadomości zdrowotnej, promocja zdrowia |
· spotkania z osobami promującymi zdrowy styl życia konkurs plastyczny dla dzieci, rodziców pt. „Zdrowy przedszkolak”, · udział w spacerach, wycieczkach środowiskowych (np. gospodarstwo agroturystyczne, miejsca pracy rodziców, festyny – festyn rodzinny), · systematyczne realizowanie działań prozdrowotnych, proekologicznych, · wspólne zabawy sportowe dzieci i rodziców w ogrodzie przedszkolnym, osiedlowym placu zabaw itp. |
cały rok szkolny, nauczycielki grup we współpracy z rodzicami |
-
Plan współpracy ze szkołą podstawową
Termin | Zadania i sposoby realizacji | Nauczyciele odpowiedzialni za realizację zadania |
Miejsce realizacji zadania |
wrzesień 2017 | · nawiązanie kontaktu z nauczycielkami klas I–III, | nauczycielki grup przedszkolnych | szkoła podstawowa |
październik – listopad 2017 | · poznanie drogi do szkoły, oglądanie budynku szkoły i otoczenia z zewnątrz
· zwiedzanie budynku szkoły wewnątrz (świetlica, szatnia, sala gimnastyczna, stołówka) |
nauczycielki grup przedszkolnych, wyznaczona nauczycielka ze szkoły, nauczyciel biblioteki | droga do szkoły, boisko szkolne budynek szkolny, sala gimnastyczna, biblioteka szkolna |
grudzień 2017 – luty 2018 | · warsztaty plastyczne dla przedszkolaków
· jasełka przedszkolaków – zorganizowanie występu przez uczniów dla przedszkolaków |
nauczyciel świetlicy szkolnej, nauczycielki grup przedszkolnych | świetlica szkolna, przedszkole |
marzec – maj 2018 | · udział przedszkolaków w zajęciach otwartych w klasach I–III, · turniej sportowy · wizyta w bibliotece szkolnej, np. „Bajka dla przedszkolaków” – czytanie bajki przez panią bibliotekarkę |
nauczycielki szkoły, nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciel bibliotekarz | szkoła |
czerwiec 2018 | · festyn przedszkolno-szkolny z okazji Dnia Dziecka,
· podsumowanie współpracy – spotkanie z rodzicami, dziećmi sześcioletnimi oraz nauczycielami przedszkola i szkoły |
nauczycielki grup przedszkolnych, nauczyciele szkoły | boisko szkolne, przedszkole/
szkoła |
VII. Plan wycieczek przedszkolnych
Tematyka wycieczek | Osoby odpowiedzialne, termin realizacji, grupa wiekowa |
Spacery i wycieczki w obrębie miasta:
|
|
Wycieczki poza miasto:
· gospodarstwo agroturystyczne, · z okazji zakończenia przedszkola dla sześciolatków |
VIII. Konkursy
- Realizowane innowacje i projekty edukacyjne
Organizowanie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej: nazwa innowacji/projektu lub eksperymentu | Zakres zadań do zrealizowania | Czas realizacji |
Koło naukowo-przyrodnicze „Przedszkolaki doświadczaki”
Projekt edukacyjny „Miś Krzyś odwiedza przedszkola” |
· zapoznanie dzieci z różnymi zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie, · eksperymenty z ogólnodostępnych materiałów, · badanie właściwości wody, powietrza, · poznanie różnych mas plastycznych · nawiązanie współpracy między przedszkolami, · kształtowanie poprawnych relacji między dziećmi, · aktywne spędzanie czasu
|
wrzesień–czerwiec |