PROGRAM PROFILAKTYCZNY PRZEDSZKOLA NR 4 w Bydgoszczy
Podstawa prawna:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe Dz. U. z 2017 r. z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
Rozporządzenie ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników
Charakterystyka programu:
Profilaktyka, to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi oraz eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu.
Program profilaktyczny przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Ma on na celu tworzyć warunki do kształtowania postaw i wartości, ułatwiać dzieciom dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia, uświadamiać dzieciom zagrożenia, które mogą wystąpić w przedszkolu, domu, na drodze oraz ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci. Przygotować dzieci do tego, by potrafiły współżyć z innymi, poznawać zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w sytuacjach. takich, że będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami a w okresie dorastania i dorosłości, lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Promować i kształtować zdrowy styl życia.
Program profilaktyczny jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty
w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. - Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
Warunki realizacji programu:
Program można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkie nauczycielki oddziałów samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp. Realizacja programu wymaga także wykorzystywania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola, wdrożenia wszystkich pracowników przedszkola do realizacji programu i współpracy z rodzicami.
Program profilaktyczny wskazuje dzieciom:
1. Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać.
2. Jak mówić to, co chce się powiedzieć.
3. Jak słuchać uważnie.
4. Jak prosić o pomoc.
5. Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie.
6. Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem.
7. Jak mówić przepraszam.
8. Jak radzić sobie z prześladowaniem.
9. Jak rozwiązywać konflikty.
10. Jak adaptować się do nowych sytuacji.
11. Jak pomagać innym.
12. Jak rozpoznawać zagrożenie.
13. Jak mówić „nie”.
Cele ogólne:
- Promocja zdrowego stylu życia.
- Tworzenie warunków sprzyjających własnemu bezpieczeństwu.
- Kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych.
- Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
- Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia.
- Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
- Rozwijanie aktywności ruchowej.
- Przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw ruchowych, poruszania się w grupie,
na wycieczkach, spacerach.
- Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń na drodze i wynikających
z: przypadkowych spotkań z nieznajomymi, zabaw zapałkami, spożywania lekarstw, środków chemicznych, nieznanych roślin, zbliżania się do zwierząt, - Wzmacnianie poczucia wartości i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
- Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
- Radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą i uzależnieniami.
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z rówieśnikami.
Zadania
- Promocja zdrowia, zdrowego żywienia i zdrowych nawyków,
- Zdrowy styl odżywiania.
- Estetyka i higiena przygotowywania i spożywania posiłków.
- Higiena osobista.
- Higiena otoczenia.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– rozróżnia prawidłowe odżywianie od nieprawidłowego,
– zna produkty, które maja duże wartości odżywcze,
– rozumie strukturę żywienia wynikającą z piramidy zdrowia,
– wie, że podczas przygotowywania posiłków należy zachować szczególną czystość,
– potrafi nakryć do stołu,
– umie kulturalnie zachować się przy stole,
– dba o czystość swojego ciała, włosy, paznokcie, ubiór, zdrowe zęby i narządy zmysłów,
– zna i używa przybory toaletowe,
– rozumie przyczyny chorób zakaźnych,
– wie, jak ubrać się do warunków atmosferycznych,
– wie, dlaczego należy przebywać na świeżym powietrzu,
– zachowuje ład i porządek w swoim otoczeniu.
Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, w domu i na drodze.- Bezpieczeństwo podczas zabaw.
- Bezpieczna droga do przedszkola.
- Udzielanie pierwszej pomocy.
- Zachowanie ostrożności wobec zwierząt, przedmiotów, roślin, lekarstw i środków
- Kontakty z nieznajomymi.
- Profilaktyka przeciwpożarowa.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– zna zasady współżycia w zespole,
– korzysta z zabawek, przyborów i sprzętu zgodnie z ustalonymi regułami,
– samodzielnie ocenia własne zachowania i innych pod względem bezpieczeństwa,
– zna podstawowe zasady ruchu drogowego, zna niektóre znaki drogowe,
– wie, do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia,
– zna numery alarmowe,
– potrafi przybrać obronną postawę przed atakiem psa, nie drażni zwierząt,
– nie bawi się lekarstwami i środkami chemicznymi,
– nie zrywa nieznanych owoców i grzybów,
– wie, jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi, potrafi odmówić,
– wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarem.
III. Nałogi i ich skutki
- Alkohol.
- Nikotyna.
- Narkotyki.
- Komputer i telewizja.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– wie jakie uboczne skutki ma alkohol, papierosy i narkotyki
– rozumie zakaz spożywania tych używek,
– jest asertywne,
– zna zagrożenia wynikające z korzystania z telewizji i internetu.
- Aktywność ruchowa z profilaktyka wad postawy.
- Gry i zabawy sprawnościowe.
- Rekreacja i wypoczynek.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– rozumie znaczenie uprawiania sportu dla zdrowia,
– potrafi nazwać części swojego ciała,
– umie utrzymywać prawidłowa postawę ciała,
– rozumie niekorzystny wpływ nadmiernego korzystania z telewizora i komputera,
– aktywnie wypoczywa.
Akceptacja innych.
- Nawiązywanie więzi.
- Tolerancja osób niepełnosprawnych.
- Radzenie sobie z emocjami.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– potrafi okazywać uczucia przyjaźni, sympatii , empatii,
– umie jasno sformułować opinie, prośbę; oraz porozumiewać się bez słów,
– pomaga innym kolegom i koleżankom w ich problemach,
– pokonuje uprzedzenia wobec osób chorych i niepełnosprawnych,
– jest gotowe nieść pomoc osobom słabszym, niepełnosprawnym i potrzebującym,
– zna, rozumie, wyraża emocje i potrafi o nich opowiedzieć,
– wie, jak można radzić sobie w trudnych sytuacjach,
– potrafi opanować w niektórych sytuacjach negatywne emocje.
Środowisko wokół nas
- Zanieczyszczenia wody, gleby, powietrza.
- Działania proekologiczne.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– wie jak chronić środowisko przed zanieczyszczeniem
– jest wrażliwe na przejawy niszczenia przyrody najbliższej okolicy,
– zna skutki skażenia wody, gleby i powietrza,
– bierze udział w akcjach proekologicznych,
– potrafi segregować odpady.
Metody realizacji programu :
– podające: opowiadanie, pogadanka, opis, objaśnienie, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem,
– problemowe: gry dydaktyczne, doświadczenia,
– aktywizujące: drama, burza mózgów, pedagogika zabawy, kinezjologia edukacyjna,
– praktyczne: pokaz, ćwiczenia, trening, prace plastyczne, wystawki, gry i zabawy ruchowe, zabawy relaksacyjne, konkursy, spotkania, degustacje.
Formy realizacji programu:
– praca indywidualna,
– zabawy oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
– czynności samoobsługowe,
– prace użyteczne,
– spacery, wycieczki,
– zajęcia zorganizowane,
– uroczystości przedszkolne,
– konkursy, turnieje.
Ewaluacja programu:
Oceny efektów realizacji „Programu profilaktycznego”, obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:
- wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
- rozmowy z rodzicami,
- rozmowy z nauczycielami,
- analiza dokumentów – dziennik, plany miesięczne, wytwory dzieci, osiągnięcia
w konkursach, - analiza ankiet.