Serdecznie zapraszam do wykonywania ćwiczeń logopedycznych w domu!

Proponuję rodzicom ćwiczenia aktywizujące rozwój mowy dziecka.

 

 PRZYKŁADOWE ZESTAWY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH

  1. Robimy krótki wdech przez nos i długi wydech ustami.
  2. Proponujemy dziecku zabawę „Spacer na łące”. Dziecko wyobraża sobie, że jest na łące. Podchodzi do każdego kwiatka i wącha go- wciąga powietrze nosem, zatrzymuje wdech (żeby zapamiętać piękny zapach) i wypuszcza powietrze nosem.
  3. Zabawa „Huśtanie misia na brzuchu”. Prezentujemy ćwiczenie: leżymy na plecach, na brzuchu umieszczamy książkę, a na niej siedzi miś. Robimy wdech i brzuch uwypukla się; wydech i brzuch opada.
  4. Zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni.
  5. Zabawy ze słomką – przenoszenie kawałków styropianu, malutkich papierków do kubeczka, dmuchanie na styropian słomką.
  6. Wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę.
  7. Dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki.

 PRZYKŁADY  ĆWICZEŃ GŁOSOWYCH

  1. Zabawa w  „Misie”, które budzą się na wiosnę. Proponujemy pozycję leżącą :
    Misie śpią, oddychają nosem (wdech i wydech przez  nos).
    Misie budzą się, ziewają (wdech i wydech przez usta ).
    Misie wdychają powietrze ustami, zamykają usta i mruczą-mmmmmm
  2. Misie cieszą się z nadejścia wiosny. Zanim wstaną zaczynają śpiewać: a, o, u, e, y, i -najpierw pojedyncze samogłoski, potem przedłużają dźwięki.

3. Zabawa  w „Echo”. Dzieci  wołają poszczególne głoski, a jednocześnie powtarzają je ciszej, tak jak to robi echo, np. a (głośno) -a ( cicho).

Ćwiczenia języka

  1. Zabawa „Język na defiladzie”- język maszeruje jak żołnierz na defiladzie.

Raz – czubek języka na górną wargę,

dwa – czubek języka do lewego kącika ust,

trzy – czubek języka na dolną wargę,

cztery – czubek języka do prawego kącika ust.

  1. Zabawa „Języczek wędrowniczek”- opowiadanie:

Język wybrał się na wycieczkę do lasu.

     Pojechał tam na koniku (mlaskanie językiem-naśladowanie konia).

     Na łące zostawił konia (prr).

     Następnie  rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną).

     Potem wszedł do lasu (język chowamy w buzi).

      Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi).

      A wtedy już przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby górne i dolne).

     Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody.

     Wsiadł na konia i pojechał do domu(kląskanie językiem).

3. Wysuwanie języka na brodę – zmęczony pies.

4. Unoszenie języka w kierunku nosa – zawody, kto sięgnie wyżej.

5.Układanie języka płasko na dnie jamy ustnej, język leży za zębami – śpiący język.

6. Wkładanie języka pod górną wargę, która jest naprężona, wypychanie warg czubkiem języka – strzelamy z kuszy.

 

Ćwiczenia warg

  1. Górną wargą zaciskamy dolną, dolną kładziemy na górną.
    Ćwiczenie to wykonujemy na przemian.
  2. Górnymi zębami zaciskamy wargę dolną i mocno wypychamy powietrze.
  3. Wysuwamy wargi (tak jak przy samogłosce „u”) i rozchylamy (jak przy samogłosce „e”). Ćwiczenie to wykonujemy naprzemiennie.
  4. Łączymy wargi płasko i rozciągamy tak jak przy głosce „i”.
  5. Lekko wysuwamy wargi do przodu i kierujemy je w prawo i w lewo.
  6. Wymawianie samogłosek: i-u, a następnie a, e, u, i, o, y.

https://www.youtube.com/embed/zA85oayoC2Q?feature=oembed

 

Ćwiczenia utrwalające artykulację głoski (cz)

Piłka skacze.
Pies skacze przez obręcz.
Dziewczynka rozczesuje czarne warkocze.
Do stołu podano pieczeń, a na deser smaczne pączki.
Babcia zabrała wnuczka na wycieczkę.
Mama Mareczka kupiła na poczcie znaczki.

 

Ćwiczenia utrwalające artykulację głoski (sz)

 

Szara myszka w szafie mieszka
a na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

 

Ćwiczenia utrwalające artykulację głoski [ż]

Rzeka płynie do morza.
Chmurzy się i grzmi.
Żaba wpadła w kałużę.
Wiatr uderzył w żagle.
W spiżarni są jarzyny i orzechy.
We wrześniu kwitną wrzosy.
Lekarze pełnią dyżury.
Wioślarze pływają po jeziorze.
Na plaży ustawiono leżaki.
Na podwórze zwożą żwir.
Zbliża się marzec.
Dzieci żegnają się z łyżwami.
Na korze wierzby wyrosły grzyby.
Strażacy jadą gasić pożar.
Jarzębina ma potężne korzenie.
Po burzy morze jest wzburzone.

 

Ćwiczenia utrwalające artykulację głoski [s]

W lesie rosną smukłe sosny.
Na wiosnę pod lasem rosną sasanki.
Sarenka skubie listki.
Na polu stoją snopki słomy.
Jaskółka karmi swoje pisklęta.
Włosy są spięte spinkami.
Po stawie pływają gąski.
Sabinka ma sukienkę w niebieskie paski.

Ćwiczenia utrwalające artykulację głoski [z]

Gdzieś się “z” zawieruszyło
zabłąkało, zagubiło.
Może je koza zajada
myśląc, że to sałata.
Może je zebra ukradła,
szukając “z” z abecadła.
Może jest w zabawkach Zosi,
poszukajmy, Zosia prosi.

Ćwiczenia utrwalające artykulację głoski [c]

Zając kica po łące.
Baca pilnuje owiec.
Celina ceruje koc.
Ulica pędzi motocykl.
Owoce leżą w piwnicy na półce.
Pajacyk fika na drabince.

 

Głoska [r] jest najtrudniejszą z wszystkich głosek języka polskiego. Nie zawsze jednak chce się ona pojawić. Wtedy – trzeba działać!

https://www.youtube.com/embed/2hfmPqxEITY?feature=oembed

Zachęcam też do korzystania z dodatkowych materiałów. Znaleźć tam można   zadania i interaktywne gry logopedyczne, utrwalające wymowę poszczególnych głosek, bajki logopedyczne oraz łamańce językowe.

https://www.mimowa.pl/

http://www.spcieciulow.rudniki.pl/download/attachment/20489/bajkilogopedyczne.pdf

http://www.spcieciulow.rudniki.pl/download/attachment/20492/lamance.pdf

 

Pozdrawiam

Logopeda szkolny